Monthly Archives: Prosinac 2005

Karlovački papirnati novac

Karlovački papirni novacZbog novčanih neprilika u 1848./9. g. u Karlovcu je tiskan sitni papirnati novac. Postoje 3 emisije novčanica od 10 krajcara. Prva emisija nosi datum 6. studenoga 1848., druga 22. veljače 1849. a treća 31. ožujka 1849. g. U sredini novčanice nalazi se natpis: VALJA / 10 KRAJCARAH U SREBRU / I PRIMAT ĆE SE KOD SVAKE OBĆINSKE PE /NEZNICE U KARLOVCU A ODKUPIT ZA BEČKE / BANKNOTE PO MESTNOJ MAGISTRATSKOJ KASI, / ŠEST OVIH KOMADA ZA FORINT. / U KARLOVCU (datum izdavanja). Gore lijevo iznad teksta je tintom upisivan broj, dok se ispod teksta nalazi pečat s grbom Karlovca. Ovaj je novac bio u opticaju do sredine 1850. g. Veličina novca je bila 105 mm x 81 mm, a tekst je štampan samo na jednoj strani. U Karlovcu je papirnati općinski novac tiskan i 1919. Emitirane su vrijednosti od 10, 20 i 50 filira, a u prometu je bio od 15. studenoga 1919. g. do lipnja 1920. g. Na njemu se nalazio tekst: SLOB. I KRALJ. GRAD KARLOVAC, te ispod grba oznaka vrijednosti u filirima.

Više na: Karlovački papirnati novac

Vrijednosni bon tzv. “RS Krajine” od 50.000 dinara s numeracijom i žigom

50.000 dinara s numeracijom i pečatomNakon srpske pobune u Hrvatskoj i uspostave tzv. “Republike Srpske Krajine”, pobunjeničke su vlasti odlučile izdavati svoje novčanice koje su tiskane u Beogradu. No osim novčanica namjenjenih optjecaju, iste su vlasti pripremile i seriju vrijednosnih bonova koji su trebali biti izdavani upisnicima zajama za obranu tzv. “RSK”. No, ovi bonovi nisu nikada bili pušteni u promet, niti je zajam ikad raspisan.

Više na: Pukanić-Krasnov: Pobunjeni Srbi u Republici Hrvatskoj osnovali „Krajinu“ i izdali svoje novčanice 1992.-1994., NV, 1998.

Srebrnjak Kraljevine Jugoslavije 50 dinara 1932. kralj Aleksandar I Karađorđević

50 dinara 1932.Ova kovanica predstavlja svakako jednu od najzanimljivijih i po veličini najvećih kovanica Kraljevine Jugoslavije. Od nje je veći samo četverostruki dukat iz istog perioda. Ako uzmemo u obzir da dukati i nisu „pravi novac“, možemo slobodno reći da je ovo najveća kovanica iz tog perioda, s promjerom od 36 mm. Kovanica je kovana u srebru s primjesom bakra (Ag 75%, Cu 25%), ukupne mase 22 grama (0,5626 oz ASW).

Lice: glava kralja Aleksandra I, s pogledom u lijevo, oko nje polukružni natpis na ćirilici: „ALEKSANDAR I. KRALJ JUGOSLAVIJE“. Sve omeđeno kružnicom od točkica.

Naličje: grb Kraljevine Jugoslavije (okrunjeni dvoglavi orao sa štitom na kojemu su srpski, hrvatski i slovenski povijesni grbovi), kraj lijevog krila, početak oznake godine: „19“, a kraj desnog, nastavak: „32“. Ispod grba, oznaka nominale na ćirilici: „50 DINARA“. Sve omeđeno kružnicom od točkica.

Više na: Srebrnjak Kraljevine Jugoslavije 50 dinara 1932. kralj Aleksandar I Karađorđević

Dizajnerske ili autorove greške na kovanicama

Zimske olimpijske“ border=Za greške na kovanicama nastalim u projektu ili dizajnu karakteristično je da ih ima cijela serija odnosno godina izdavanja. Recimo na hrvatskoj 1 kuni iz 1994. dio latinskog naziva slavuja je krivo napisan, LUSCINNIA umjesto pravilno LUSCINIA što je ispravljeno na slijedećim parnim godinama. Tih dizajnerskih ili autorovih grešaka ima dosta na bosanskim kolekcionarskim (fantazijskim) kovanicama. Na 12 kovanica, po 4 kovanice od 500, 750 i 10,000 dinara, umjesto pravilno LJETNE OLIMPIJSKE IGRE ili samo OLIMPIJSKE IGRE piše krivo ZIMSKE OLIMPIJSKE. Greška je nastala vjerojatno zbog autorovog nepoznavanja hrvatskog jezika. Kovanice su dizajnirane i izrađene u Velikoj Britaniji. Jedna od ranijih serija kovanica je imala riječi ZIMSKE OLIMPIJSKE IGRE, pa je umjesto samo brisanja ZIMSKE, za ljetne igre pogreškom izbrisano IGRE, pa je ostalo ZIMSKE OLIMPIJSKE.

Više na: Dizajnerske ili autorove greške na kovanicama

Novčanice FNRJ 1949/51. – probe ili nešto drugo?

Novčanice FNRJ 1949/51. - probe ili nešto drugo?Neemitirane novčanice FNRJ vjerojatno su, kao niti jedne druge u povijesti jugoslavenskog papirnog novca, obavijene nedostatkom ikakvih službenih podataka. Stoga i ne čudi da je prostor za špekulacije o svrsi i vremenu njihovog nastanka vrlo velik. Proučavajući kroz dulje vrijeme te “misteriozne” novčanice koje nose datume tj. godine izdanja između 1949. i 1951. (dakle iz politički vrlo osjetljivih godina za jugoslavensku državu), nameće se nekoliko logičnih zaključaka koji, na žalost, bar za sada službeno ne mogu biti potvrđeni, tj. ne mogu imati pravni temelj.

Više na: Novčanice FNRJ 1949/51. – probe ili nešto drugo?